Rotfylling

Rotfylling kan noen ganger være det eneste tiltaket for å redde en tann. Hvis det er et hull som strekker seg helt til tannens nerve, eller hvis det oppstår en betennelse eller skade som fører til at nerven dør, vil tannen kreve rotfylling for å kunne bevares.

Hva er rotfylling

Rotfylling er en tannbehandlingsprosedyre som brukes for å behandle og bevare en tann som har blitt sterkt skadet eller infisert. Behandlingen innebærer å fjerne den skadede eller infiserte pulpaen (det indre vevet i tannen), rense rotkanalen og deretter forsegle den for å forhindre fremtidige infeksjoner.

Hvordan en rotfylling utføres

En rotfylling utføres ofte på to til tre besøk, avhengig av kompleksiteten i tannens anatomi og graden av infeksjon. Prosedyren starter med at tannlegen lager et hull i tannen for å nå pulpaen(nerven). Deretter fjernes den infiserte eller skadede pulpaen, rotkanalene renses, formes og desinfiseres. Til slutt fylles og forsegles kanalene med et biokompatibelt materiale.

Prognose

Med riktig pleie, kan en rotfylt tann vare i mange år, eller til og med en livstid. Det er imidlertid viktig å sørge for god munnhygiene og ha regelmessige tannlegebesøk for å sikre at tannen forblir sunn.

Krone etter rotfylling

Etter en rotfylling kan tannen bli mer sprø og mindre motstandsdyktig mot tyggekrefter. For å beskytte tannen, anbefales det ofte å plassere en krone, en slags "hette" som sitter over tannen for å gi den styrke og stabilitet. I noen tilfeller kan det også være nødvendig å plassere en post og kjerne (en støttestruktur) i rotkanalen for å gi ytterligere støtte til kronen.

På sikt implantat?

I noen tilfeller, spesielt hvis det oppstår rotbrudd eller gjentatte apikale lesjoner (infeksjoner ved rotspissen), kan det være nødvendig å erstatte den rotfylte tannen med et implantat. Et tannimplantat er en kunstig tannrot som plasseres i kjevebenet, og en kunstig tann (krone) er festet til implantatet. Implantater kan være et godt alternativ fordi de fungerer og ser ut som helt naturlige tenner.

Ofte stilte spørsmål

  • Har jeg krav på refusjon fra Helfo?

    Helfo (Helseøkonomiforvaltningen) i Norge kan gi refusjon for tannlegeutgifter i visse tilfeller. Dette kan inkludere personer som:


    • Har en sykdom som kan påvirke munnhelsen (for eksempel Sjögrens sykdom, diabetes, eller visse immunsvikttilstander).
    • Har en sykdom eller lidelse som krever særlig kosthold som kan påvirke tennene.
    • Har tannskade som følge av ulykke, ikke tannkjøttssykdommer.
    • Har en utviklingsforstyrrelse eller medfødt sykdom som påvirker tennene.
    • Mottar behandling som kan påvirke munnhelsen, som for eksempel strålebehandling mot hode/halskreft.

    Dette er en generell oversikt, og den faktiske refusjonen avhenger av flere faktorer, inkludert den spesifikke tilstanden og behandlingen. For mer detaljert informasjon, kan du lese her eller ta direkte kontakt med din behandler.

  • Kan jeg betale med faktura eller dele opp betalingen?

    Om du skulle ønske det, tilbyr vi muligheten for å utarbeide en individuell nedbetalingsplan som passer din økonomi. Dette betyr at du kan dele opp betalingen over en periode som passer deg.


    Alternativt kan du også velge å finansiere behandlingen gjennom et lån. Vi har et godt samarbeid med to finansielle partnere, Resurs Bank og Svea.


    For mer detaljert informasjon om disse betalingsalternativene, klikk her

    Vi er alltid her for å hjelpe deg med å finne den mest hensiktsmessige løsningen for din situasjon.

  • Jeg er 21-24 år, får jeg støtte til tannlege?

    Fyller du 21 til 24 år dette kalenderåret, kan du få behandling hos oss og betale 25 prosent av takstene som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet.


    Tilbudet gjelder alle i aldersgruppen som er bosatt eller har opphold i Oslo kommune. Hvis du er folkeregistrert i en annen kommune har du også rettigheter der. 


    Du får ikke dekket utgifter til kosmetisk tannbehandling som for eksempel bleking av tenner.

  • Avbestilling av time?

    Vi forstår at uforutsette hendelser kan oppstå og gjøre det nødvendig å kansellere avtalen din. Vi ber imidlertid om at du gir oss beskjed minst 48 timer i forveien hvis du må kansellere eller endre tidspunkt for din avtale. Dette gir oss muligheten til å tilby din time til en annen pasient.


    Vær oppmerksom på at avbestillinger eller endringer som blir gjort senere enn 48 timer før avtalen, vil resultere i et gebyr. Dette gebyret er på 600 kr per 30 minutter av den opprinnelig planlagte timen. For eksempel vil en avbestilt time på 90 minutter resultere i et gebyr på 1800 kr (3 x 600 kr). 

  • Har jeg rett på fri-kort?

    Beskriv elementet eller svar på spørsmålet slik at besøkende på nettstedet som er interessert får mer informasjon. Du kan frem heve denne teksten med punkttegn, kursiv eller fet skrift, og legge til lenker.

  • Hvordan fungerer forsikring?

    Beskriv elementet eller svar på spørsmålet slik at besøkende på nettstedet som er interessert får mer informasjon. Du kan frem heve denne teksten med punkttegn, kursiv eller fet skrift, og legge til lenker.

Share by: